De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
- koos24
- Lid
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49
De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Voorgeschiedenis
Na de Tweede Wereldoorlog wilde Nederlands-Indië onafhankelijkheid, het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) kreeg van de Nederlandse overheid de opdracht de orde te handhaven en de vrijheidsstrijders te ontwapenen.
Veel Molukkers namen dienst in het KNIL en vochten zij aan zij met de Nederlanders
De politionele acties waren niet succesvol en en de KNIL trok zich terug naar Nederland
Nederland beloofde de Molukkers dat ze een eigen staat zouden krijgen de Republiek der Zuid-Molukken maar kon die belofte niet nakomen.
De tweede generatie
Het was de tweede generatie die in de jaren '70 met gewelddadige acties alsnog een eigen Molukse staat wilde afdwingen.
Een van die plannen mislukte op 4 maart 1975 de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
De treinkaping bij de Punt
Op 23 mei 1977 gijzelden 8 Molukkers een trein met 54 passagiers op het traject Assen -Groningen
De plaats van de gijzeling
3 foto's van de trein tijdens de kaping (Bron foto internet)
De exacte locatie januari 2015
De eerste reactie
Terwijl het kabinet een crisisteam samenstelt vormt het leger een cordon rond de trein.
2 leden van het crisisteam (Bron foto internet)
Rechts: minister-president Den Uyl voorstander van een "zachte aanpak"
Links: Minister van justitie Dries van Agt voorstander van een "harde aanpak"
Overgang op de Zuidlaarderweg in Glimmen
In deze, nog steeds bestaande, Golfclub zat het commandocentrum van het leger
De Golfclub kijkt rechtstreeks uit op de plaats van de gijzeling.
( januari 2015)
De onderhandelingen en bevoorrading
Via karretjes op het spoor werden eten, drinken en andere goederen naar de trein gebracht.
(Bron foto internet)
Als er mensen toegelaten werden bij de trein mocht dat van de Molukkers alleen in onderbroek om te voorkomen dat er wapens onder
de kleding verstopt zou zitten, hier 2 militairen die een telefoon komen brengen voor de onderhandelingen.
(Bron foto internet)
Archiefbeelden uit 1977
Mevrouw J. Soumokil-Taniwel en huisarts H. Tan speelden een rol als bemiddelaars tussen de kapers en de Nederlandse regering,
dit liep echter op niets uit.
Mariniers bestormen de trein
Gedurende de gijzeling — die in totaal 20 dagen duurde — maakte het kabinet zich in toenemende mate zorgen over de gezondheid van de gegijzelden, de informatie daarover was tegenstrijdig, desondanks speelde de slechte gezondheid van de gegijzelden mee bij het besluit om de trein te bestormen.
Verder bleven de onderhandelingen op niets uitlopen.
De bestorming van de trein bestond uit 3 fases
De deelnemers: 34 precisieschutters, waarvan er 28 vanaf de lage kant van de trein vuurden en zes vanaf de hoge kant; minstens twee mitrailleurschutters van de landmacht; zes straaljagers; drie pelotons mariniers, waarvan er 36 op de trein afstormden; vijf kikvorsmannen bewapend met uzi’s, explosieven en vuurwerk.
Om de aandacht van de mariniers (grondtroepen) af te leiden vlogen 6 Starfighters van 322 Squadron uit Leeuwarden op 7 juni 1977 om 4:54 rakelings over de trein met
ingeschakelde naverbrander wat voor een oorverdovende herrie zorgde.
Na een beschieting door machinegeweerschutters van de landmacht werd de trein bestormt door 5 aanvalsploegen van de mariniers, foto's zijn er niet gemaakt dus
ik heb van internet een foto gehaald die komt uit de film DE PUNT die over de treinkaping gaat.
RTL maakte een goede animatiefilm van de bevrijdingsactie
(vanaf 00:30)
Originele journaalbeelden
Gegijzelden verlaten de trein te voet.
De gewonden per brancard.
Op de exacte locatie van de gekaapte trein kon ik deze foto maken.
In een van de elektriciteitsbogen trof ik nog kogelgaten.
Hoe het verder ging
Van de gegijzelden overleden Rien van Baarsel en Ansje Monsjou door kogels van de mariniers / precisieschutters
Van de gijzelnemers worden er 6 van de 9 doodgeschoten.
Een van de 3 overlevende gijzelnemers wordt binnengebracht in ziekenhuis Groningen
Het is vermoedelijk Junus Ririmasse die door 10 kogels is geraakt.
Junus Ririmasse (links) gefotografeerd tijdens een herdenking in 2012 (bron: foto en tekst internet)
Er is van afgezien de gijzelnemers de dodelijke gevolgen van de beëindiging van de gijzeling ten laste te leggen. Dat was om meerdere redenen, onder meer de wenselijkheid dat de betrokken mariniers anoniem zouden blijven, wegens het risico van wraakacties vanuit (militante) delen van de Molukse gemeenschap. Bij de rechtbank in Assen werd de drie overlevende kapers alleen wederrechtelijke vrijheidsberoving en verboden wapenbezit ten laste gelegd. Bij de rechtszaak kwam de wijze van beëindiging van de gijzeling niet aan de orde.
Voor de genoemde delicten kregen de gijzelnemers een celstraf van zes tot negen jaar
(Bron: Wikipedia)
Onder grote belangstelling van de Molukse gemeenschap werden de gijzelnemers begraven op de begraafplaats Boskamp te Assen
Ze werden begraven in een gezamenlijk graf waar nog steeds herdenkingen plaatsvinden.
(Bron foto: internet)
De overleden gijzelnemers hebben nog steeds een zekere status binnen de Molukse gemeenschap.
Op de plaats van de gijzeling vond in 2012 een herdenking plaats.(Bron foto: Internet)
De 2 bruine stoelen met een roos symboliseren de 2 omgekomen passagiers de 6 blauwe stoelen de omgekomen gijzelnemers.
De trein
Ik heb wat op internet gezocht en dit is wat ik kon achterhalen over de betrokken trein.
Het gaat om de Hondekop (Mat'54) met nummer 747
De 747 gefotografeerd in april 1970 te Amsterdam
(Bron foto: internet)
De 747 na de bestorming door de mariniers.
13 april 1993 de laatst bekende foto van de 747 gemaakt bij station Elst (Bron foto: Internet)
In de jaren '90 is de 747 verschroot.
De discussie
Al sinds de beëindiging is er een discussie over het gebruikte geweld, proportioneel volgens de regering
buitensporig volgens de Molukse gemeenschap.
Kijktips
Dutch Approach (documentaire uit 4 delen)
De Punt (speelfilm)
Na de Tweede Wereldoorlog wilde Nederlands-Indië onafhankelijkheid, het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) kreeg van de Nederlandse overheid de opdracht de orde te handhaven en de vrijheidsstrijders te ontwapenen.
Veel Molukkers namen dienst in het KNIL en vochten zij aan zij met de Nederlanders
De politionele acties waren niet succesvol en en de KNIL trok zich terug naar Nederland
Nederland beloofde de Molukkers dat ze een eigen staat zouden krijgen de Republiek der Zuid-Molukken maar kon die belofte niet nakomen.
De tweede generatie
Het was de tweede generatie die in de jaren '70 met gewelddadige acties alsnog een eigen Molukse staat wilde afdwingen.
Een van die plannen mislukte op 4 maart 1975 de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
De treinkaping bij de Punt
Op 23 mei 1977 gijzelden 8 Molukkers een trein met 54 passagiers op het traject Assen -Groningen
De plaats van de gijzeling
3 foto's van de trein tijdens de kaping (Bron foto internet)
De exacte locatie januari 2015
De eerste reactie
Terwijl het kabinet een crisisteam samenstelt vormt het leger een cordon rond de trein.
2 leden van het crisisteam (Bron foto internet)
Rechts: minister-president Den Uyl voorstander van een "zachte aanpak"
Links: Minister van justitie Dries van Agt voorstander van een "harde aanpak"
Overgang op de Zuidlaarderweg in Glimmen
In deze, nog steeds bestaande, Golfclub zat het commandocentrum van het leger
De Golfclub kijkt rechtstreeks uit op de plaats van de gijzeling.
( januari 2015)
De onderhandelingen en bevoorrading
Via karretjes op het spoor werden eten, drinken en andere goederen naar de trein gebracht.
(Bron foto internet)
Als er mensen toegelaten werden bij de trein mocht dat van de Molukkers alleen in onderbroek om te voorkomen dat er wapens onder
de kleding verstopt zou zitten, hier 2 militairen die een telefoon komen brengen voor de onderhandelingen.
(Bron foto internet)
Archiefbeelden uit 1977
Mevrouw J. Soumokil-Taniwel en huisarts H. Tan speelden een rol als bemiddelaars tussen de kapers en de Nederlandse regering,
dit liep echter op niets uit.
Mariniers bestormen de trein
Gedurende de gijzeling — die in totaal 20 dagen duurde — maakte het kabinet zich in toenemende mate zorgen over de gezondheid van de gegijzelden, de informatie daarover was tegenstrijdig, desondanks speelde de slechte gezondheid van de gegijzelden mee bij het besluit om de trein te bestormen.
Verder bleven de onderhandelingen op niets uitlopen.
De bestorming van de trein bestond uit 3 fases
De deelnemers: 34 precisieschutters, waarvan er 28 vanaf de lage kant van de trein vuurden en zes vanaf de hoge kant; minstens twee mitrailleurschutters van de landmacht; zes straaljagers; drie pelotons mariniers, waarvan er 36 op de trein afstormden; vijf kikvorsmannen bewapend met uzi’s, explosieven en vuurwerk.
Om de aandacht van de mariniers (grondtroepen) af te leiden vlogen 6 Starfighters van 322 Squadron uit Leeuwarden op 7 juni 1977 om 4:54 rakelings over de trein met
ingeschakelde naverbrander wat voor een oorverdovende herrie zorgde.
Na een beschieting door machinegeweerschutters van de landmacht werd de trein bestormt door 5 aanvalsploegen van de mariniers, foto's zijn er niet gemaakt dus
ik heb van internet een foto gehaald die komt uit de film DE PUNT die over de treinkaping gaat.
RTL maakte een goede animatiefilm van de bevrijdingsactie
(vanaf 00:30)
Originele journaalbeelden
Gegijzelden verlaten de trein te voet.
De gewonden per brancard.
Op de exacte locatie van de gekaapte trein kon ik deze foto maken.
In een van de elektriciteitsbogen trof ik nog kogelgaten.
Hoe het verder ging
Van de gegijzelden overleden Rien van Baarsel en Ansje Monsjou door kogels van de mariniers / precisieschutters
Van de gijzelnemers worden er 6 van de 9 doodgeschoten.
Een van de 3 overlevende gijzelnemers wordt binnengebracht in ziekenhuis Groningen
Het is vermoedelijk Junus Ririmasse die door 10 kogels is geraakt.
Junus Ririmasse (links) gefotografeerd tijdens een herdenking in 2012 (bron: foto en tekst internet)
Er is van afgezien de gijzelnemers de dodelijke gevolgen van de beëindiging van de gijzeling ten laste te leggen. Dat was om meerdere redenen, onder meer de wenselijkheid dat de betrokken mariniers anoniem zouden blijven, wegens het risico van wraakacties vanuit (militante) delen van de Molukse gemeenschap. Bij de rechtbank in Assen werd de drie overlevende kapers alleen wederrechtelijke vrijheidsberoving en verboden wapenbezit ten laste gelegd. Bij de rechtszaak kwam de wijze van beëindiging van de gijzeling niet aan de orde.
Voor de genoemde delicten kregen de gijzelnemers een celstraf van zes tot negen jaar
(Bron: Wikipedia)
Onder grote belangstelling van de Molukse gemeenschap werden de gijzelnemers begraven op de begraafplaats Boskamp te Assen
Ze werden begraven in een gezamenlijk graf waar nog steeds herdenkingen plaatsvinden.
(Bron foto: internet)
De overleden gijzelnemers hebben nog steeds een zekere status binnen de Molukse gemeenschap.
Op de plaats van de gijzeling vond in 2012 een herdenking plaats.(Bron foto: Internet)
De 2 bruine stoelen met een roos symboliseren de 2 omgekomen passagiers de 6 blauwe stoelen de omgekomen gijzelnemers.
De trein
Ik heb wat op internet gezocht en dit is wat ik kon achterhalen over de betrokken trein.
Het gaat om de Hondekop (Mat'54) met nummer 747
De 747 gefotografeerd in april 1970 te Amsterdam
(Bron foto: internet)
De 747 na de bestorming door de mariniers.
13 april 1993 de laatst bekende foto van de 747 gemaakt bij station Elst (Bron foto: Internet)
In de jaren '90 is de 747 verschroot.
De discussie
Al sinds de beëindiging is er een discussie over het gebruikte geweld, proportioneel volgens de regering
buitensporig volgens de Molukse gemeenschap.
Kijktips
Dutch Approach (documentaire uit 4 delen)
De Punt (speelfilm)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- patrickh
- Lid
- Berichten: 4866
- Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
- Locatie: nederland
- Gegeven: 92 keer
- Ontvangen: 65 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Was toen nog een kind, maar kan het me nog goed herinneren, was zeer spannend en indrukwekkend.
- earlymb
- Moderator
- Berichten: 1761
- Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
- Locatie: Den Haag
- Ontvangen: 29 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
indrukwekkende reportage wederom! Hoewel de Molukkers op een rondom schandalige manier in de steek zijn gelaten door de Nederlandse Staat na de onafhankelijkheid van Indonesië en ik op zich wel begrip heb voor het gezichtspunt van de gijzelnemers is het kapen van (onder meer) een trein en de basisschool in Bovensmilde op geen enkele wijze te rechtvaardigen. Acht volkomen zinloze slachtoffers...
-
- Lid
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
- Locatie: België
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Inderdaad, we volgden dit dagelijks op TV...patrickh schreef:Was toen nog een kind, maar kan het me nog goed herinneren, was zeer spannend en indrukwekkend.
Hadden ze geen gijzelnemer doodgeschoten in een deur van de trein?? Of er mee gedreigd??
Of was dat bij de eerste treinkaping?
29th Let's Go!!!!!
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Staat mij ook nog enigzins bij.johan willaert schreef:Inderdaad, we volgden dit dagelijks op TV...patrickh schreef:Was toen nog een kind, maar kan het me nog goed herinneren, was zeer spannend en indrukwekkend.
Hadden ze geen gijzelnemer doodgeschoten in een deur van de trein?? Of er mee gedreigd??
Of was dat bij de eerste treinkaping?
Bij de eerste treinkaping daar werden 3 gijzelaars doodgeschoten.
Tevens werd tegelijk het Indonesische ambassade of consulaat gegijzeld en daar werd 1 werknemer gedood. Van een later gepubliceerde foto van de gebruikte wapens stond een sten MKV mij nog duidelijk bij.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- asjemenou
- Moderator & Beste Avatar 2009
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
- Gegeven: 57 keer
- Ontvangen: 101 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Onlangs is de discussie over deze kaping weer opgelaaid m.b.t. de geweldsinstructie. Er zou onnodig veel geschoten zijn door de mariniers tijdens hun bevrijdingsactie. Het geeft maar weer eens aan of hoe gevoelig deze kapingen vandaag de dag nog in onze samenleving liggen.
Dat Nederland de Molukkers na de onafhankelijkheid van Indonesië in de kou heeft laten staan daarover is iedereen in Nederland het wel eens. Belofte maakt immers schuld.
De kapingen maakte ik als klein jochie mee. Er werd in die dagen veel op school over gesproken. Mijn onderwijzer van toen was geboren in het toenmalige Nederlands Indië en kon het allemaal goed uitleggen aan ons.
Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat met de kaping van de lagere school in Bovensmilde wij als kinderen het griezelig vonden om naar school te gaan.
In het Marechausseemuseum in Buren hebben ze in de vaste expositie een UZI-pistoolmitrailleur tentoongesteld die door één van de Molukse kapers is gebruikt. Zie; http://www.marechausseemuseum.nl .
Dat Nederland de Molukkers na de onafhankelijkheid van Indonesië in de kou heeft laten staan daarover is iedereen in Nederland het wel eens. Belofte maakt immers schuld.
De kapingen maakte ik als klein jochie mee. Er werd in die dagen veel op school over gesproken. Mijn onderwijzer van toen was geboren in het toenmalige Nederlands Indië en kon het allemaal goed uitleggen aan ons.
Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat met de kaping van de lagere school in Bovensmilde wij als kinderen het griezelig vonden om naar school te gaan.
In het Marechausseemuseum in Buren hebben ze in de vaste expositie een UZI-pistoolmitrailleur tentoongesteld die door één van de Molukse kapers is gebruikt. Zie; http://www.marechausseemuseum.nl .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
- koos24
- Lid
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Even ter info voor de mensen die niet bekend zijn met de Molukse acties:
* 31 augustus 1970: drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt hoofdagent Hans ... doodgeschoten.
* 25 april 1974: een nieuwe poging van Molukse jongeren om de ambassadeur van Indonesië te gijzelen mislukt doordat de ambassadeur niet thuis is.
* 4 maart 1975: de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
* 2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierling en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.
* 4-19 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode; een man die van 10 meter hoogte uit het raam springt. Op 19 december geven de gijzelnemers zich over.
* 23 mei 1977: treinkaping bij De Punt en gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op hetzelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.
* 13 maart 1978: gijzeling provinciehuis Assen. In Assen bezetten drie Molukkers het provinciehuis. Een dag later wordt de gijzeling beëindigd door de Bijzondere Bijstands Eenheid. Ambtenaar Ruimtelijke Ordening Co de Groot wordt geëxecuteerd door Nunu Leatemia en Gedeputeerde Jack Trip raakt gewond bij de bevrijdingsactie en overlijdt later in het ziekenhuis.
* september 2000: Molukse jongeren bedreigen minister-president Wim Kok en minister Jozias van Aartsen. Kok en Van Aartsen worden extra bewaakt.
* november 2000: na een documentaire over Moluks terreur in de jaren zeventig wordt Dries van Agt bedreigd en krijgt extra bewaking.
* 31 augustus 1970: drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt hoofdagent Hans ... doodgeschoten.
* 25 april 1974: een nieuwe poging van Molukse jongeren om de ambassadeur van Indonesië te gijzelen mislukt doordat de ambassadeur niet thuis is.
* 4 maart 1975: de politie verijdelt een gijzeling van Koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
* 2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercity-trein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierling en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.
* 4-19 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode; een man die van 10 meter hoogte uit het raam springt. Op 19 december geven de gijzelnemers zich over.
* 23 mei 1977: treinkaping bij De Punt en gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op hetzelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.
* 13 maart 1978: gijzeling provinciehuis Assen. In Assen bezetten drie Molukkers het provinciehuis. Een dag later wordt de gijzeling beëindigd door de Bijzondere Bijstands Eenheid. Ambtenaar Ruimtelijke Ordening Co de Groot wordt geëxecuteerd door Nunu Leatemia en Gedeputeerde Jack Trip raakt gewond bij de bevrijdingsactie en overlijdt later in het ziekenhuis.
* september 2000: Molukse jongeren bedreigen minister-president Wim Kok en minister Jozias van Aartsen. Kok en Van Aartsen worden extra bewaakt.
* november 2000: na een documentaire over Moluks terreur in de jaren zeventig wordt Dries van Agt bedreigd en krijgt extra bewaking.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- Proos
- Technisch beheerder
- Berichten: 8133
- Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
- Gegeven: 14 keer
- Ontvangen: 35 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Wat een gedetailleerde post over een machtig interessant onderwerp! Zeer bedankt voor het delen!
De kaping was een schok voor de Nederlandse samenleving en er was amper ervaring hoe dat op te lossen. Naar het schijnt wordt de kaping internationaal nog steeds als studie gebruikt bij veiligheidsdiensten. Men had een aardig idee wie zich waar in de trein bevond door afluisterapparatuur en er werden zelfs al "flash bangs" gebruikt - met behulp van vliegtuigen - nog voor die uitgevonden waren. En ook de verschillende mysteries spreken tot de verbeelding: zoals hoe de gegijzelde kinderen op die basisschool plotseling allemaal ziek werden.
Mooi om in deze rapportage zo veel materiaal verzameld te zien en te zien hoe de locatie er nu uit ziet.
De kaping was een schok voor de Nederlandse samenleving en er was amper ervaring hoe dat op te lossen. Naar het schijnt wordt de kaping internationaal nog steeds als studie gebruikt bij veiligheidsdiensten. Men had een aardig idee wie zich waar in de trein bevond door afluisterapparatuur en er werden zelfs al "flash bangs" gebruikt - met behulp van vliegtuigen - nog voor die uitgevonden waren. En ook de verschillende mysteries spreken tot de verbeelding: zoals hoe de gegijzelde kinderen op die basisschool plotseling allemaal ziek werden.
Mooi om in deze rapportage zo veel materiaal verzameld te zien en te zien hoe de locatie er nu uit ziet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
- earlymb
- Moderator
- Berichten: 1761
- Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
- Locatie: Den Haag
- Ontvangen: 29 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Uit het overzicht blijkt eigenlijk pas hoe meedogenloos deze groep was. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat de kapers levend in handen krijgen niet Prioriteit No.1 was, nog afgezien dat de anti-terreur tactieken op dat moment waarschijnlijk nog niet helemaal uitontwikkeld waren in Nederland. Overigens is dit ook de tijdsperiode van de PLO en RAF.
Dat er dan nu over geklaagd wordt dat de geweldsinstructie van toen te open was lijkt me weinig zinvol. Waarschijnlijk zou het nu anders aangepakt worden, maar men had te maken met een groep die al meerdere malen had laten zien er niet voor terug te deinzen om onschuldige mensen in koelen bloede te vermoorden. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet al te 'zachtzinnig' behandeld worden door een anti-terreur eenheid dan tot je 'beroepsrisico' behoort.
Ik ben wel benieuwd hoe die rechtszaak gaat lopen. De Amsterdamse advocate mevrouw Zegveld is ook degene die de weduwen van Rawagadeh heeft vertegenwoordigt en nu een aantal andere soortgelijke zaken voert. Ze is bijzonder goed in het vertellen hoe het 65 jaar geleden wél allemaal had gemoeten en elke Indië-veteraan is een oorlogsmisdadiger volgens haar. Jammer...
Dat er dan nu over geklaagd wordt dat de geweldsinstructie van toen te open was lijkt me weinig zinvol. Waarschijnlijk zou het nu anders aangepakt worden, maar men had te maken met een groep die al meerdere malen had laten zien er niet voor terug te deinzen om onschuldige mensen in koelen bloede te vermoorden. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet al te 'zachtzinnig' behandeld worden door een anti-terreur eenheid dan tot je 'beroepsrisico' behoort.
Ik ben wel benieuwd hoe die rechtszaak gaat lopen. De Amsterdamse advocate mevrouw Zegveld is ook degene die de weduwen van Rawagadeh heeft vertegenwoordigt en nu een aantal andere soortgelijke zaken voert. Ze is bijzonder goed in het vertellen hoe het 65 jaar geleden wél allemaal had gemoeten en elke Indië-veteraan is een oorlogsmisdadiger volgens haar. Jammer...
- koos24
- Lid
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Het was niet echt een groep, uiteraard kenden ze elkaar wel, in de jaren '70 was er sprake van een hechte Molukse gemeenschap.earlymb schreef:Uit het overzicht blijkt eigenlijk pas hoe meedogenloos deze groep was. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat de kapers levend in handen krijgen niet Prioriteit No.1 was, nog afgezien dat de anti-terreur tactieken op dat moment waarschijnlijk nog niet helemaal uitontwikkeld waren in Nederland. Overigens is dit ook de tijdsperiode van de PLO en RAF.
..
Ik deel je mening dat door "stevig" ingrijpen een signaal werd afgegeven, na de bestorming van de trein is er alleen nog een (kleine) actie geweest,
het provinciehuis in Assen is 2 dagen gegijzeld geweest en ook daar grepen de mariniers in.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
- Wijnhoven NL
- Lid
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 30 sep 2012, 12:15
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Dat was een gegijzelde bij de eerste kaping. Dat was de jonge dienstplichtige Leo Bulter die door het hoofd werd geschoten in de deuropening.johan willaert schreef: Hadden ze geen gijzelnemer doodgeschoten in een deur van de trein?? Of er mee gedreigd??
Of was dat bij de eerste treinkaping?
Als ik me niet vergis is dit toen nog live uitgezonden.
Ik was nog heel erg jong maar kan me nog enigszins herinneren dat je een aantal dagen achter elkaar in de middag live beeld had van die trein.
Alhoewel de rechterlijke macht in Nederland vaak (wereld)vreemd uit de hoek komt ga ik er toch wel vanuit dat deze rechtszaak kansloos is.earlymb schreef:Ik ben wel benieuwd hoe die rechtszaak gaat lopen
Ik krijg niet echt de indruk dat het gevoelig ligt in onze samenleving. Het gaat ook maar om een klein groepje nabestaanden en wat freunden die kabaal maken. Wat ik op fora en in eigen omgeving zie is toch vooral afkeuring. Ik geloof niet dat deze club nabestaanden van de daders op veel sympathie of aandacht uit de samenleving hoeven te rekenen.asjemenou schreef:Onlangs is de discussie over deze kaping weer opgelaaid m.b.t. de geweldsinstructie. Er zou onnodig veel geschoten zijn door de mariniers tijdens hun bevrijdingsactie. Het geeft maar weer eens aan of hoe gevoelig deze kapingen vandaag de dag nog in onze samenleving liggen.
- Kugelblitz
- Moderator
- Berichten: 3734
- Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
- Gegeven: 6 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Ik vind persoonlijk ook niet dat deze groep jongeren enige vorm van respect dient te krijgen en al helemaal geen heldenstatus. Zoals reeds gezegd hebben ze keihard en ijskoud gehandeld en zijn er bij elke actie haast wel mensen omgekomen, die er in feite niets mee te maken hadden.
Wat hun beweegredenen dan ook waren, dit is gewoon tuig waar ik geen enkel goed woord voor over heb. Ik woon zelf in Den Haag, nabij het Malieveld waar wel regelmatig gedemonstreerd wordt. Wanneer daar Molukkers aanwezig zijn loopt het regelmatig op vechten uit, dus een deel van die samenleving is op z'n zachtst gezegd vrij temperamentvol en schuwt een handgemeen zeer zeker niet. Ik vind niet dat je deze groep met fluwelen handschoenen dient aan te pakken, alleen omdat de regering ze destijds heeft laten vallen. Het is inmiddels zoveel jaar verder, dus gewoon met dezelfde maat meten gaarne.
Wat hun beweegredenen dan ook waren, dit is gewoon tuig waar ik geen enkel goed woord voor over heb. Ik woon zelf in Den Haag, nabij het Malieveld waar wel regelmatig gedemonstreerd wordt. Wanneer daar Molukkers aanwezig zijn loopt het regelmatig op vechten uit, dus een deel van die samenleving is op z'n zachtst gezegd vrij temperamentvol en schuwt een handgemeen zeer zeker niet. Ik vind niet dat je deze groep met fluwelen handschoenen dient aan te pakken, alleen omdat de regering ze destijds heeft laten vallen. Het is inmiddels zoveel jaar verder, dus gewoon met dezelfde maat meten gaarne.
Laten we het vooral gezellig houden!
-
- Lid
- Berichten: 5568
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
- Locatie: België
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
ThanksWijnhoven NL schreef:Dat was een gegijzelde bij de eerste kaping. Dat was de jonge dienstplichtige Leo Bulter die door het hoofd werd geschoten in de deuropening.johan willaert schreef: Hadden ze geen gijzelnemer doodgeschoten in een deur van de trein?? Of er mee gedreigd??
Of was dat bij de eerste treinkaping?
Als ik me niet vergis is dit toen nog live uitgezonden.
Ik was nog heel erg jong maar kan me nog enigszins herinneren dat je een aantal dagen achter elkaar in de middag live beeld had van die trein.
29th Let's Go!!!!!
- koos24
- Lid
- Berichten: 964
- Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49
Re: De Molukse treinkaping van 1977 toen & nu (foto's)
Op zich zullen rechters zich niet zoveel aantrekken van gevoeligheden maar wat ik zo heb gelezen is het juridisch niet kansrijk, er is in al die jaren geen marinier geweest dieWijnhoven NL schreef:
Ik krijg niet echt de indruk dat het gevoelig ligt in onze samenleving. Het gaat ook maar om een klein groepje nabestaanden en wat freunden die kabaal maken. Wat ik op fora en in eigen omgeving zie is toch vooral afkeuring. Ik geloof niet dat deze club nabestaanden van de daders op veel sympathie of aandacht uit de samenleving hoeven te rekenen.
verklaard heeft dat hij een executie-bevel had.
En ook ik krijg niet de indruk dat de samenleving erg veel sympathie heeft voor de gijzelingen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten